Fredag d. 23. maj udkom den seneste rapport over Millennials (◄ download link). Rapporten samler ikke kun de nyeste tal; den samler dem på rigtig mange områder, og jeg vil næsten vædde min enhjørning på, at der også er nogle gode takeaways for dig! Når det er sagt, bør jeg tilføje, at rapporten er 241 sider lang. Jo-jo, er den forkælet med en masse grafer, figurerer og oversiger, men det er en lang basse at komme igennem. Morten Vium vil muligvis tilskrive sig flokken der endnu ikke har fundet tid til at læse de 241 siders lækkerier, men som alligevel gerne vil have de 9 bedste takeaways.

 

Til det kan jeg blot sige: Søg og du skal finde – spørg pænt og du skal få.

nick_fb_pixels

Hermed som lovet, Morten:

De 9 vigtigste takeaways om Millennials

formidlet af en Millennial, til dig, der som brand eller menneske, gerne vil connecte med Millennials.

 

Kære læser; lad mig introducere dig for Millennials

Jeg synes egentlig, det er fjollet at skrive ’de’, når nu jeg ikke kan fritage mig for at være en del af ’dem’. Hermed i vi-form.

Millennials er os der er født mellem 1980 og 1997; altså 18-35-segmentet. På verdensplan er der 2 mia. af os, hvilket svarer til en tredjedel af verdensbefolkningen. Kært barn har mange navne, og du har nok hørt om os som Gen Y (ikke at forveksle med Gen Z, som er generationen efter os) og Trophy Kids (muligvis hvad man fornærmelsesvis kender som Curlingbørn her i DK).

Vi er familiemennesker

At være en god forælder er vores vigtigste prioritet, set på den lange bane. Og det er næsten
ligeså vigtigt for os, som at have et godt og sundt ægteskab. Generelt er vi ikke så meget ego-mennesker, som vi af og til bliver beskyldt for. Vi tænker meget mere på dagen og vejen, og hvordan vi kan passe på os og vores, end vi tænker på at blive rige og berømte. Faktisk synes vi, at det er en kjende vigtigere at hjælpe andre, end at vi selv ejer et hjem. Så når vi først har barn og ægtefælle, så er de vores topprioritet (det er nu, du begynder at tænke på din virksomhed, og hvordan det passer i jeres gøren og laden).

Men vi lader måske også familielykken vente på sig. 75% af Millennnials mellem 18 og 28 er singles, så sammenlignet med forrige generationer, så forbliver vi altså single længere. Kun 26% af os er gift i en alder af 32 år. Men hey, singletid er lig med købetid! Muligvis leverer vi ikke så mange efterkommere, men vi er gode for økonomien – også din (hvis du da kan fange os. Vi løber stærkt!).

 

Takeaway 1: Forældre-segmentet af Millennials prioriterer familie over alt andet. Vores singletid er købekraftig.

 

Vi elsker tech – nej vent, vi er tech

Ja, vi er tech. 94% af os ejer en smartphone. 50% af os opgiver hellere vores lugtesans, end vores adgang til teknologi. Vores forgængere havde WW1 & WW2 til at forme deres tid, men spørger du os, så er vores tid skabt formet af the World Wide Web. Vi lever i nu’et, vi er i konstant kontakt med teknologi; teknologien giver os mulighed for at afkræve et produkt, når vi har lyst, hvor vi har lyst. Og vi forventer din levering. Teknologi gør livet lettere, gør os mere effektive, og halvdelen af os føler os tættere på venner og familie, takket være teknologi.

”Men hvordan søren fanger man en generation, der lever og løber stærkt online!? I forsvinder fra den ene platform, hurtigere end I får loadet den næste!” Nå ja, bevares. Søgemaskiner er vores bedste ven, når vi søger informationer (get your Google AdWords game on), derefter Facebook fulgt af Wikipedia. Men søgemaskiner springer skalaen. Vil vi vide noget, googler vi det – så sørg nu for, at Google fortæller os, at DU og dit brand er svaret på vores bønner! Og tid til en god nyhed: Vi elsker dit brands app. Ingen ønsker at brugen den, ligeså meget som os. Nu vi er ved apps, kan du jo få oversigten over dem, vi bruger mest: Facebook vælter alle af pinden. Instagram når ikke engang op på en fjerdel af den tid, vi bruger på Facebook, alligevel er de nummer 2. Candy Crush får tredjepladsen, Twitter er nummer fire, Chrome følger skarpt efter, hvorefter Google Maps, YouTube, Gmail og Facebook Messenger følger trop.

Takeaway 2: Vi finder informationer på Google og elsker dit brands app, næstefter Facebook app’en

Og dine reklamer: De skal være digitale. Vi streamer og ser ikke dine tv-reklamer.

Altid med teknologien ved hånden bruger vi i gennemsnit seks timer online, dagligt. Her i Vesteuropa kan vi dog ikke tillade os at tilskrive os mere end et gennemsnitligt forbrug på 5 timer dagligt, og vi bliver fejet af banen af vores nord- og sydamerikanske peers, der gennemsnitligt bruger 7 timer online dagligt. 46% af vores tid på internettet foregår via smartphone (din hjemmeside er vel responsiv, er den ikke?)

Takeaway 3: Vi er streaming-generationen. Vi ser ikke dine tv-reklamer. Go digital (og vær responsiv)!

Jeg hører nu min mors forundrede skrig: ”Men hvad bruger I dog alle de timer på?!”

Vi socializer, mor.

 

We <3 Social Media

Vi har travlt i hverdagen – faktisk kan vi tilskrive os som den mest stressede generation denne planet nogensinde har set. Online-verden er vores sociale kanal. Som nævnt elsker vi fællesskabet og er ”people-oriented”, og vores grænsesættende niveau af socialisering påvirker vores livsstil. Vi skaber nye forbindelser, opbygger relationer og udvider vores netværk – online. Især de 90% af os, der har en profil på et socialt medie (højst sandsynligt Facebook, men Twitter, Pinterest, Instagram, WhatsApp, YouTube, LinkedIn, Google+, Tumblr, Vine og Snapchat er også blandt vores favoritter). Årligt bliver der sendt 17 trillioner instant messages, og en del af dem kan vi tilskrive os. Det foregår på Facebook Messenger eller WhatsApp.

Hvis du tvinger os til at vælge en app, så vælger 54% Facebook. 9.5% vælger LinkedIn, 8.4% Google+, 5.2% Twitter (go Twitter!!), 4.5% Pinterest, 2.7% Instagram, 1.4% Tumblr, 0.5% Vine og ligeledes Snapchat (bonus: klik her og læs hvad 20 Millennials egentlig mener om Snapchat), og 12.8% ville vælge et helt tiende medie.

For 6 ud af 10 er sociale medier er også vores kanal til daglige nyheder. Halvdelen af os bruger Facebook som nyhedskanal. I høj grad benytter vi os af gratis, virale nyheder. Vice og Buzzfeed er især vores fortrukne platforme (beklager, Politiken; vi burde betale for jeres produkter, men der er små chancer for at det kommer til at ske).

 

Takeaway 4: Facebook er stadig den store vinder og sociale medier er vores nyhedskanaler

 

Fun fact: 25% af os er first movers. Ret højt antal first movers. Pointen er, at vi gerne vil være først. En del kan godt vente et års tid, inden de springer med på bølgen (ca. 25%), men virkelig få vil være de sidste til at være med på det nye.

Og dine virale vidoer, dem kan vi godt lide. Vi streamer også alt, hvad streames kan. 47 trillioner views kunne man tælle i marts 2014, og halvdelen af os streamer Netflix på telefonen.

 

Vi er fællesskabet…

Så ja, vi er socialt nysgerrige og opsøgende, men vi stoler ikke på dig. Hverken dig eller dit brand (no offense). Kun 19% af os mener, at man kan stole på andre. Du får den igen: 19%! Der er halvt så mange som vores forgængere. Dig og dit brand skal kæmpe hårdere, end I nogensinde har skullet kæmpe med nogen generation, for at vinde vores tillid. Åh, se ikke så opgivende ud. Okay, her får du en god nyhed: Vi skaber vores identitet gennem forbrug i højere grad end set i andre generationer. Vi betaler gerne mere for dit produkt, end konkurrentens, hvis dit produkt ellers fremhæver det personlige image, vi dagligt lægger en masse tid og arbejde i at fremstille. Social ansvarlighed er eksempelvis en værdi, der gør, at vi vælger dig frem for andre. Hvis du prioriterer at passe på andre, ligesom vi gør, så matcher du én af vores basale værdier; og vi belønner dig ved at foretrække dit brand, når vi skal investere og købe. Igen en tendens, som ses i højere grad hos vores generation, end tidligere generationer.

 

Takeaway 5: Identitet gennem forbrug. Dit brand skal macthe vores image og værdier.

 

Og når du formår at vinde vores tillid, så kan du næsten være sikker på, at WOM-effekten er en naturlig medfølger. Aldrig har verden set en generation, der blogger så meget (over 25% af os), har vores egen hjemmeside (ca. 30% af os), uploader content til web (ca. 60%), og – hold nu fast – deler vores vurdering af produkter og erfaringer med services (over 60%). Yelp-tendensen er her for at blive; 11% af os checker også gerne ind på locations –  udnyt det!

 

Takeaway 6: Vi stoler ikke på dig. Vores tillid opnås gennem hårdt arbejde og tilbagebetales gennem WOM. Vi vælger brands, der matcher vores egne værdier.

 

… og vi er unikke!

There, I said it. Vi er pisseunikke, og vi ved det godt. Hvis Millennials-generationen havde en facebook-side, havde vi alle liket den. 61% af os mener, at vi er de mest unikke i verdenshistorien. Det er dog ikke mere jantelovsbrydende eller hovski-snovski end tidligere generationer; 66% af Silent Boomers mente at være de mest unikke (og det er  I/de selvfølgelig også!! *smil og vink til mormor*).

Jeg nævner igen: Medierne beskylder os for at være mig-mig-mig. Det kan muligvis tilskrives vores selfie-kultur og forlængede singletid. Og ja, 20% mener, at personlig succes er det vigtigste her i livet, men den succes mener vi ikke kommer uden hårdt arbejde. Men i dag skal du lære sandheden: Har du nogensinde hørt en politiker nævne ordet ”deleøkonomi”? Det’ os. Vi skabte den, og vi har tænkt os at udbrede den.

Mi casa economia es tu casa economia

Sammenlignet med andre generationer, er det ikke så vigtigt for os, at vi ejer ting. Det er fint med os bare at have adgang til ting, eventuelt leje det. Igen er sociale medier vores platform til at dele og leje, og vores mindset fortæller os, at alt kan downloades gratis. Misforstå ej; vi er ikke tilhængere af piracy – vi lever efter ”vi ville ikke stjæle en bil, men vi ville leje den”-princippet. Lige nu udgør vi 38% af deleøkonomien, og det tal vil kun vokse i fremtiden. Kan jeg leje den havesaks, din virksomhed sælger? Har du kun biler til salg, eller har du en, jeg kan låne?

 

Takeaway 7: Vi skabte deleøkonomien, og den er her for at blive. Tilpas dine services.

 

Hvis du vil ansætte Millennials

Hvis du vil ansætte Millennials, så skal du huske, at vi har personlig succes i højsædet, og at vi gerne arbejder hårdt for den. Udvikling er den største motivationsfaktor, din virksomhed kan tilbyde Millennials (over 60%). Virksomhedens omdømme vinder andenpladsen som en vigtig faktor for ca. 35% af os, efterfulgt af stillingens faktiske rolle, løn og finansielle goder. Og er du en tech-virksomhed, så har du en fordel. Vi vil nemlig alle sammen gerne arbejde hos Google, Apple og Facebook.

Takeaway 8: Vi tænder på muligheder for udvikling på arbejdspladsen, og vi er hårdtarbejdende

Nu er jeg alligevel 99.99% sikker på, at du ikke er fra hverken Google, Apple eller Facebook. Så til dig vil jeg nævne, at over 70% af os virkelig sætter pris på en virksomhed, der behandler medarbejdernes ordenligt. Knap 50% af os ser også gerne, at virksomheden har gode CSR-skills og et godt brand image (husker du identitet gennem forbrug? Tilføj så identitet gennem arbejde).

Når du ansætter en Millennial, så ansætter du en der, mere end noget andet, rigtig gerne vil have en rigtig positiv indflydelse på organisationen. Dernæst vil vi hjælpe med at løse sociale og miljø-udfordringer, have diversitet blandt vores kollegaer, arbejde med branchens bedste, og arbejde med det, vi er passionerede omkring – hvilket i øvrigt er ligeså vigtigt, som at blive ekspert indenfor vores felt. 66% er dog ret sikre på, at det er en ret usandsynligt, at vi bliver i samme virksomhed hele vores liv.

Takeaway 9: Vi vil organisationen det bedste & vores arbejde er medskaber af vores identitet

 

Selvom der er mange af resultaterne der ikke passer på mig, så er jeg egentlig ret godt tilfreds med gennemsnittet af min generation. Vi er ikke mere ego, end vi er people-oriented. Og vi er gode til at dele vores legetøj. Vær et ansvarligt, responsivt, digitalt tilstedeværende, dele/streaming-venligt brand med (vores) kerneværdier i orden, og så skal du nok komme på god fod med Millennials.