Socialmediaexaminer er klar med deres årlige rapport over virksomheders brug af sociale medier (kender du ikke socialmediaexaminer.com, så hermed en anbefaling om at følge dem på din yndlingsplatform). Rapporten giver dig et indblik i hvordan 3720 marketingfolk og virksomheder, fra forskellige lande, bruger sociale medier. 

Rapportens indhold er godt, men deres grafer er ærlig talt forfærdelige at se på, så dem vil jeg spare dig for. Og grunden til at jeg ikke bare linker til rapporten i mit netværk er, at den er formidlet imponerende tørt. Så mens jeg gerne vil dele indholdet, synes jeg du fortjener en mere spiselig formidling – og jeg har alligevel læst rapporten, så jeg kan ligeså godt bringe de gode pointer videre.

 

Hvor mange & hvor længe?

Vi kommer, heldigvis, godt fra start. 96% af de medvirkende virksomheder bruger sociale medie-platforme til at markedsføre deres forretning. Men det er ikke alle 96% der er overbeviste om, at sociale medier er en vigtig del af deres forretning: 58% mener, at sociale medier er meget vigtige for dem. I alt mener 92% at sociale medier er vigtige – og det efterlader os med 4% der bruger sociale medier, men ikke mener, at det er vigtigt. 

Sammenlignet med tallene fra 2014 er der 5% færre der mener, at sociale medier er meget vigtige.

Når man kigger på hvor længe virksomhederne har brugt sociale medier i deres markedsføring er det en blandet bunke. 22% har brugt sociale medier i mindre end et år og det samme antal gælder for 1-2 års brug af sociale medier. 19% har været på i 2-3 år, 13% i 3-4 år, og 15% har mere end 5 års erfaring med tilstedeværelse på sociale medier.

Størstedelen, 33%, bruger 1 til 5 timer om ugen på sociale medier. Andenpladsen går til et tidsforbrug på 6-10 timer; 25%. Regner vi en fuldtidsstilling for at være >36 timer, så bruger 8% af virksomheder nok tid på sociale medier til at kunne afsætte en fuldtidsstilling til formålet. Kigger man på hvor længe virksomheder har brugt sociale medier ift. hvor mange timer om ugen de dedikerer til formålet, så er der en klar tendens til, at jo længere man har været på sociale medier desto flere timer dedikerer man til det. 

Størstedelen bruger sociale medier, men analyserer ikke på dem(!)

Jeg begynder at forstå mindretallet der ikke mener, at sociale medier er vigtige for dem. Det må være de samme der slet ikke måler og analyserer på deres indsats på sociale medier. 58% aner ikke, hvordan de skal måle ROI på sociale medier. Kigger vi på rapporterne fra 2014 og 2013, så lå tallet på 63% og 74%, så udviklingen synes i det mindste at gå i den rigtige retning. 

72% analyserer på deres sociale medier. Det er godt nok. Men det efterlader os med 30% der analyserer på deres indsats på sociale medier, men ikke måler ROI. Nu forstår jeg, hvorfor vi alle kender en, der har en chef, der ikke er overbevist om at ressourcerne, der bliver brugt på en social medie-strategi, er godt givet ud…

Uanset om de måler og analyserer, så må marketingfolkene jo mene, at man får noget ud af det. Og det gør de også; 90% angiver eksponering som en positiv konsekvens af sociale medier. 72% medgiver også at man opnår mere traffik. 

Personligt er jeg overrasket over, at 69% mener at få flere loyale kunder i biksen. 

Det er ikke min opfattelse, at virkeligheden er så rosenrød (så havde jeg fundet et andet emne til mit speciale), men hvis det er den følelse marketingfolk sidder med, så er det jo fint… 
68% synes, at de opnår marketplace insight og 65% får flere leads. Kun 51% mener at sælge mere takket være sociale medier – til gengæld viser rapporten, at

jo flere timer og jo længere tid virksomheden har været på sociale medier desto større effekt på øget salg. 

Samme effekt finder man hos dem, der opnår loyale fans; jo større tidsforbrug, jo større oplevelse af opnåede loyale fans. 

Skulle vi lige runde de 49% der ikke mener at opnå mere salg gennem brug af sociale medier, så husk på de 58% der ikke ved, hvordan de skal måle på ROI…

Hvilke platforme bruger vi?

Facebook – og det overrasker dig ikke engang, vel? Din grønthandler på Facebook, din frisør er på Facebook, 93% af de medvirkende virksomheder bruger Facebook. Twitter tager andenpladsen med 79%, LinkedIn 71%.
Instagram er steget fra 28% i 2014 til 36%  i 2015, men bliver alligevel overhalet af Pinterest (45%), YouTube (55%), Google+ (56%). 13% bruger Yelp, 4% Vine og 2% Snapchat.
Rapporten viser en stor tendens til at Facebook i overvejende grad bruges af de nyankomne på sociale medier. Jo flere års social medie-erfaring, jo flere platforme giver man sig i kast med – og det giver jo i grunden rigtig fin mening. 

LinkedIn er dog den store vinder hos B2B-virksomheder (41%), imens Facebook vinder hos B2C-virksomheder (65%).

Fremtidens platform er…

…ikke Snapchat. Undskyld. Men hele 82% afviser at have en interesse i at bruge platformen. Det er i stedet Twitter, YouTube og LinkedIn som 66% af virksomhederne har udset sig at bruge mere tid på – dog skarpt fulgt af Facebook som 62% vil bruge mere tid på.

Og det passer nogenlunde med resultatet af, hvilke platforme marktingfolkene vil lære mere om. 68% vil vide mere om Facebook, 62% om LinkedIn, 59% er på Google+, 58% på Twitter og 56% på YouTube. 

Fremtidens platform er heller ikke de nye platforme. 48% er nemlig skeptiske overfor nye platforme, og kun 5% forsøger sig med en ny platform. 

Platformen der løber med SoMe-budgettet er, meget overbevisende, Facebook, som 84% bruger som paid social media.

Google ads følger trop med 41%, LinkedIn 18%, Twitter 17% og YouTube 12%.
Det er også Facebook ads som 53% forventer at bruge mere i fremtiden, fulgt af Google ads med 38%. 

Content is…

Blogging. For 45% er det deres vigtigste kilde til content, slet ikke efterfulgt af podcasts der kun når 2%. Visual får 34% og video 19%. Bloggerne er overvejende B2B-virksomheder, imens B2C-virksomheder foretrækker visuelt content.

Dog er det video content som størstedelen (72%) ønsker at lære mere om. Podcast nåede hele 43%, hvilket er et stort antal taget i betragtning hvor få der bruger det i øjeblikket. 

 

One thought on “Rapport: Virksomheders brug af sociale medier

  1. Dejlig overskuelig overblik med et personligt touch – som altid :) Jeg antager at tallene er for amerikanske virksomheder. Tallene er nok mindre positive for danske virksomheder.

Comments are closed.