Først: Tak. Til dig der læser og lytter med.

Jeg lærer utrolig meget af at skrive og snakke med jer om neuro-tilgangen til SoMe. Og hvis emnet formår at inspirere og vække interesse for bare nogle af jer, så erklærer jeg mission accomplished! :)

Nu til sagen:

 

Neuro er det bedste der kan ske for en Community Manager

Neuro er et bredt, dybt og komplekst emne. Så i stedet for at tale om receptorer og spejlneuroner, så har jeg snaget jeres CM-sider igennem for konkrete eksempler på content, hvor neuro giver pote på engagement og reach. 

Lesson 1: Content virker, når brandet er midlet og ikke målet

Sæt dig i det her mindset: Alle dine følgere har et (for)mål med at interagere med dit brand (like din side, følge dine opslag, kommentere dine posts etc.). Du skal kende din målgruppes mål. Du skal kende din målgruppe. For når vi opnår et mål, bliver vi belønnet med dopamin. Når vi som brand kender målgruppens (for)mål, kan vi agere som middel til at nå målet.
Betragt det som at hjælpe en god ven: En ven søger arbejde (mål), du hjælper ved at anbefale personen til dit netværk (middel) og, best case scenario, ender din anbefaling med at være midlet til at din ven når sit mål.

Eksempel

community manager singleplus

Jeg har været langt tilbage i Singleplus’s tidslinje og konkluderede at når et opslag opnår omkring 90 likes, så er det et af de gode. Dette opslag opnåede 115 likes og 10 kommentarer fra brugere, der tilkendegiver sin enighed med Sune.

Det virker fordi: Mennesker jagter accept og anderkendelse. Anderkendelse belønnes med dopamin og serotonin, og følelsen af at være del af et sammenhold (eks. for singleforældre) skabes af oxytocin. Selvom det virker som en simpel post, så formår sidens community manager Nicolai og Anders at agere som middel for målgruppens mål (skabe et netværk med ‘ligesindede’).

Lesson 2: Content virker, når brandet er menneskeligt

Naturligvis har du som brand en “bagtanke” med din tid på SoMe. Selv dine kunder ved, at når alt kommer til alt, så er brands på SoMe for at sælge. Ingen bebrejder os (brands) for promoveringsopslag (“hey se, vi har tilbud!”-typen). Men husk; der skal være plads til at være menneskelig.

Eksempel

community manager Spies

1 stk. lål-video, der næppe har fået mange af de 149.000 ‘seere’ til at haste sig ind på Spies’ hjemmeside og trykke på ‘Køb Mallorca-rejse’-knappen. Men det er en letfordøjelig måde at fange folks opmærksomhed og booste dopamin og serotonin.

Mennesker skaber relationer gennem følelser.

Jeg kender det selv: Min neurolog er altid alvorlig; joker aldrig. Jeg husker min neurolog som en tør og kedelig type (dygtig, bevares – men jeg bliver ikke hængende længere end nødvendigt). Min praktiserende læge snakker meget og hun smider en joke hver gang chancen byder sig.
På trods af at jeg altid bruger tre kvarter i hendes venteværelse, så har jeg et mere positivt opfattelse af besøgene hos min praktiserende læge frem for hos min neurolog. Den ene er menneskelig og det er det, der gør hele forskellen.

Lesson 3: Content virker, når brandet skaber et fællesskab

Jeg har før nævnt, at oxytocin booster følelsen af at være del af et fællesskab. Følgerne føler sig inkluderede og accepterede, og det øger lysten til engagement. Det er ikke sidste gang du hører mig erklære oxytocin for at være en Community Managers bedste ven.
Alle Community Managere burde gøre sig selv den tjeneste, at læse gode research papers om oxytocin (ja, research papers – jeg giver ikke meget ingenting for massemediets populærartikler om neurovidenskaben). 

Eksempel

community manager reshopper

Der sker rigtig meget godt i det her opslag.
1) Følgerne bliver “set”, værdsat-> frigiver serotonin
2) Fællesskabsfølelsen fremhæves; følgerne både får og giver inspiration
3) De mange følgere der har kommenteret og fået ros fra brandet og de andre følgere opnår belønningsfølelsen som dopamin giver, når andre roser og anderkender os.

I øvrigt er mange af kommentarerne blevet til en tråd hvor følgerne debatterer, kommer med gode råd og inspirerer hinanden – pissefedt engagement!

Jeg holder øje med flere gode, konkrete eksempler. Og jeg tænker altid over nye måder at få neuro ind i strategiarbejdet.
Community Management kan skabe muligheder og resultater, som andre SoMe-strategier ikke kan. Og så er det et virkelig menneskeligt arbejde – så husk det: Vær menneske. Få folk til at føle noget. Dine følgere er unikke individer, og de har alle sammen et mål. Hjælp dem, husk dem, brug dem!