Speciale om dopamin på sociale medier – hvad betyder det?

Nu er specialet afleveret og jeg venter i spænding til det mundtlige forsvar. Jeg glæder mig som en Apple-boy på Iphonen’s release-day…

TAK til alle jer der har antennerne ude og pinger mig om jobopslag og spreder ordet! Det er jeg ubeskrivelig taknemmelig og glad for.

 

”Speciale om dopamin på sociale medier” er egentlig et vidt begreb, så jeg tænkte, at jeg ville komme med en spiselig og kort forklaring af, hvad jeg egentlig har skrevet.

 

Der er tre baser: Neurovidenskab – Psykologi – Relationsmarkedsføring.

Psykologi er brændstofblandingen, neurovidenskaben er tændrøret og relationer er udstødningen. -ish.

 

Jeg undersøger to ting:

 

1. Dopaminstimuleret adfærd ved interaktion på sociale medier.

Dopamin: Stoffet der belønner og motiverer. Overstimulering = afhængighed.

Jeg har før nævnt, at intet neurovidenskabeligt studie har bevist en direkte connection mellem dopamin og SoMe. Ingen har hjernescannet en person der scroller igennem sine SoMe-platforme. Vi har (stærke) formodninger om, at der er en connection, men ingen rå data. 

Så første del af specialet undersøger adfærd som vi kender det fra dopaminstimulerede individer. Med andre ord; narkomaner, ludomaner, alkoholikere, overspisere etc. Hvor mange ligheder er der mellem deres adfærd, som vi med rå data ved er dopaminstimuleret, og vores adfærd når vi sidder med sociale medier?
Det var her, mine kære forsøgskaniner ofrede deres SoMe-liv og levede en socialt offline verden… for en tid.

 

 

2. Hvor relevant er dopaminstimuleret adfærd ved interaktion på sociale medier for B2C relationsskabelse?

Hvis virksomheder kan kickstarte noget dopaminaktivitet, så kan de blandt andet motivere og belønne deres følgere.

Når Yelp ranker brugerne ud fra hvem der er mest aktive, og brugeren kan måle sin aktivitet med vennernes, så vil nogle motiveres til at opnå en bedre placering.
Når din træningsapp fortæller dig, at du kun har 4 minutters spurt tilbage, og at du i øvrigt klarer dig virkelig godt, så motiveres du. Dopaminen fortæller dig, at du er ved at nå dit mål. Mennesker er måldrevne, så vi fortsætter oftest indtil vi når i mål – for det er her den store dopaminbelønning rammer os!

Så hvis dit brand kan give den følelse, så vil de også blive husket for at være ”nyttige”; dit brand hjælper mig med at nå mine mål, og det giver mig en dejlig følelse. Repeat.

 

Resultat

Et step-by-step løsningsforslag til brands der, enkelt sagt, guider til at dopaminstimulere målgruppen ved at brandet  ser sig selv som værende midlet og ikke målet. For mange brands betyder det, at der er en stor bunke ego der skal skæres fra og smides væk. Brugernes/kundernes mål er brandets mål. Brandet skal gøre alt i sin magt for at hjælpe kunderne med at nå sine mål. Det kan man gøre på flere måder – hver brand sin målgruppe og sin løsning.