Nu bliver det lidt meta, for jeg har en pointe med et case-eksempel som er… mig selv. Men det er en god pointe – og da jeg hørte Jesper Outzens video om tid og penge (<– det er et link! Tryk!), blev jeg enig med mig selv om, at han er enig med mig. Eller også blev jeg enig med mig selv om, at jeg synes, vi prøver at kommunikere den samme pointe. Så…

Kære Brand.

Her starter historien. Jeg havde med vilje ikke tagget Telmore i tweetet. Dels ville jeg egentlig ikke være fortaler eller agere billboard for Telmore (brands skal arbejde for at få kunder til den slags), og dels ville jeg teste deres SoMe-skills (og ja, jeg forventede i den grad, at de ville fange det!).

Da Telmore mødte på arbejde næste dag, fik jeg denne respons:

Og nej-nej, det er ikke fantastisk eller specielt nok til at man bør skrive en blogpost om det – så hæng ved lidt endnu, pointen er nær. Jeg sidder selv i Telmores stol og skal agere brand på sociale medier for forskellige organisationer, så jeg er meget biased. Derfor var min reaktion på Telmores respons også “mor er ikke imponeret; mor er tilfreds” – jeg ved, at langt de fleste brands gør det, men derfor synes jeg stadig at det er det mindste et brand kan gøre! Så al godt. Telmore bestod prøven og nu var den sag ude.  Troede jeg.  

“Hej, det er Ulf fra marketingafdelingen i Telmore… Vi tweetede til dig i går?”

 

Ja Ulf fra marketing, det gjorde I.

“Nå-men, vi ville egentlig bare sige tak fordi du er glad, tilfreds og loyal. Det er vi rigtig glade for!”

Ja Ulf fra marketing, det er I vel. Det er jeg egentlig også.

“Og så ville jeg egentlig bare sige til dig, at du kan ændre på din plan så du får mere af det du bruger, og betaler mindre om måneden.”

Nå Ulf fra marketing, det lyder da sejt. Men jeg gider egentlig ikke, at mine billboard-ageren skal ‘belønnes’ med et salgstrick hvor du nu får mig til at købe en iPhone med bindingsperiode og skjulte ‘skatte’. 

“Det er egentlig ikke fordi jeg vil sælge dig noget. Du går bare ind på din Telmore-konto og retter det selv, og tilpasser det som du synes. Jeg ville bare lige fortælle dig, at du kan spare penge – og så sige tak, fordi du er en glad og tilfreds loyal kunde!”

….vent lidt, Ulf. Siger du, at du ikke vil have mine penge? At du egentlig bare sidder og bruger tid på en kunde? Don’t get me wrong; jeg forstår salgsstrategien. Nu bliver Anita glad, anbefaler Telmore til andre og skriver en blogpost om Telmore. Og ja, det gør jeg. Samme dag ser jeg dette tweet:  

 

Du gættede det. Jeg svarede kort og kontakt (hvilket sjældent sker):

Pointen er ikke hvad du tror!

 

Tid skaber relationer

Jeg ved, hvorfor Telmore gør, som de gør. Jeg ved, at det er sket for næsten alle, at en udbyder har ringet dem op for at få dem til at spare penge. Læg mærke til: De ringer op for at få jer til at spare penge.

Introducing: Jesper Outzen!

Nu citerer jeg bare direkte fra Jespers video: 

Det vigtigste vi kan give andre mennesker, det er ikke vores penge, men vores tid.

Penge, de kan bare bruges og spildes og så kan de tjenes igen. Men tiden, den kan også spildes, men den kommer aldrig igen. Når vi giver vores penge til et andet menneske bliver de glade her og nu. Men det er en kortvarig effekt. Men hvis du giver mennesket din tid, din energi, lysten til at snakke med det her menneske, så vil det her menneske også give dig kærlighed og loyalitet – det er sådan en følelse, en fornemmelse, der er langvarig og meget mere vigtig end det første.

Jesper snakker om relationer og mennesker. Jeg lytter og forstår; og så tænker jeg det i  brands og neuro

Tid er vigtigere end penge, fordi tid med et andet menneske vækker følelser. Følelser skaber relationer. Relationer kan dyrkes og blomstre. 

Brand: Det er fint, at du kan være kilden til at jeg sparer penge. Men det er en kold og følelsesløs affære. Mit dopaminniveau peaker måske, fordi jeg nu kan spæde mine kikærtebøffer op med feta – for der kom lidt luft i økonomien. Men efter en dag eller to tager jeg fetaen (ja, det er en metafor for pengene!) for gode. Det er en engangsbelønning. Men tid, relationer, interaktion – det aktiverer serotonin (:anderkendelse, følelsen af at være unik) og oxytocin (: tillid, fællesskabsfølelse, empati, in-group), og det er sgu det, der gør forskellen.

Det er en følelse der varer ved. Det er din mulighed, som brand og menneske, at efterlade et indtryk der mærkes. Nej, Telmore var ikke pragteksemplet – men når der er så få brands der dyrker relationer baseret på tid og følelser, så er der ikke meget konkurrence, og Telmore er derfor et fint eksempel. Giv dem kamp til stregen! Gør det bedre; skab indtryk, væk følelser, skab relationer – og dyrk dem!

Jeg er nu et omvandrende billboard. Gæt hvor overbevisende jeg er, næste gang nogen spørger om jeg kan anbefale en teleudbyder…