I går lå der en ret hemmelighedsfuld mail i min indbakke, som jeg måtte læse igennem fem gange. Til dels fordi der i introen stod: ”Mr. Tosti anbefalede at jeg tog fat i dig som en thought leader med hjertet på rette sted”. Det er altså ikke hver dag jeg får at vide, at jeg er en ”thought leader” eller har ”hjertet på det rette sted”…

Budskabet var, simpelt fortalt, at hvis jeg mødte op kl. 16:30 på Nimb, så skulle der ske spændende ting og sager. Og så er jeg jo typen der møder op.

MØ x Microsoft Surface

Jeg hader Surface. Og jeg elsker Surface. Min 1. Generations RT er noget af det værste tech, jeg nogensinde har smidt penge efter. Men jeg elsker Surface, fordi de virkelig er vokset og nået langt. De har, by far, den bedste tablet på markedet til dato. En tablet så gennemtænkt, at de andre giganter halter efter (jeg kigger også på dig, Apple).

Sjovt nok har jeg det på samme måde med MØ. 1. generations-MØ er ikke på mine playlister. 1. generations-MØ var nogle af de få kunstnere, der fik mig til at slukke for radioen. 2. generations-MØ er anderledes. Hun har en ny lyd, en ny vibe. Men nu er jeg jo ikke musikanmelder, og musik kommer vi ingen vegne med at diskutere, så nok om det.

På fine Nimb var vi kun en lille og intim gruppe, der blev jagtet ind i presselokalet. Dørene blev lukket, Suface-logoer lyste på pladserne nær præsentationsskærmen. Microsoft var i huset. MØ var i huset, i digital figur. Jakkesættet snakker: MØ er kreativ. MØ skriver og tegner alt i hånden. MØ er på alle sociale medier, men hun er ked af mængden af envejskommunikation. MØ vil tegne og skrive, MED sine fans. Hun vil skabe og udvikle i et dynamisk univers – i deres eget intime, kreative univers.

Microsoft OneNote, er løsningen. MØ har i dag sendt et link ud til sit OneNote-univers, og byder alle velkommen. Til de få der ikke kender OneNote, så er det en digital notesbog tilgængelig via web, apps og microsoft-pakker. Det er et medie jeg kender fra min skoletid. En notesbog der kan deles mellem flere brugere.

MØ’s fans & …MØ

Det er denne kobling, der udgjorde kernen af dagens presseevent. MØ inviterer alle hendes fans ind i hendes notesbogs-univers, hvor sangteksten og noderne til hendes nye sang, Kamikaze, ligger. Hun giver sine fans udfordringer, og inviterer fans indenfor til en slags dynamisk leg der lugter af co-creation.

MØ kan lave ”låste” sider i notesbogen, som hendes fans altså ikke kan røre ved. Rent praktisk er det jo smart; så kan MØ lægge sangtekster og noder ud, uden at en ond fan ændrer eller sletter ved MØs kreation. Og så har MØ dokumenter, der inviterer til kreativ leg og udfoldelse. Et lille ”men”, som jeg finder, er, at hvis MØ har 20 mio. fans, så har hun 20 mio. tegninger og skriblerier hun skal igennem, og ca. 5 mio. trolls, heriblandt de onde af slagsen, som hurtigt kan pille enhver kreativt udfoldende teenagers selvværd fra hinanden. Det eneste jeg tænker er, at der er en moderator-opgave forude…

Lad være med at prøve at ændre, hvad du ikke kan ændre

…eller er der? Ligger der en moderator-opgave forude? Hver gang vi snakker om brands på sociale medier, så roder vi rundt i to lejre: Den lejr der melder sig ud på forhånd, i en slags tro om, at hvis brandet ikke er på sociale medier, så bliver der ikke talt om dem på sociale medier – eller også ”gælder det ikke”. En slags titte-bø/’hvad jeg ikke kan se, findes ikke’-leg, som vi typisk kender fra småbørnssegmentet.
Og nu har du jo nok gættet hvilken lejr jeg leger i: Den anden lejr, som siger ”næh, vi kan sgu ikke styre hvad der bliver sagt om vores brand på sociale medier, så vi kan sgu ligeså godt lege med!”.

Hver gang vi har folketingsvalg, svømmer Twitter i debatter om, hvorvidt Løkke må slette ”ØL”-kommentarer fra facebooksiden. MØ skal til at lege samme leg.

Skal vi snakke neuro? Vi snakker lige neuro…

Volume, som stod bag eventet, havde nok håbet, at jeg ville skrive om projektet, mulighederne, historien. Måske copy/paste nogle linjer af deres pressemeddelelse (som i øvrigt, og naturligvis, er håndskrevet af MØ). Men det lader jeg de andre om (jeg kigger på Jeppe & Soundvenue).

For uanset niveauet af tech-nyhed, så skal man ikke tro at man kan præsentere mig for en nyhed, der i bund og grund handler om relationer, uden at jeg tænker neuro. I’m sorry, men mit speciale har hjernevasket mig.

I MØs videohilsen til os, dér i lokalet på Nimb, siger hun ”…jeg er spændt på at se, hvilken tillid det kan skabe mellem os”. Tillid, MØ, det kan jeg forholde mig til. Og det vil jeg langt hellere snakke om, end konspirationsteorier om hvorvidt MØ x Microsoft-ægteskabet bliver langt og frugtbart.

Tillid, siger du?

Hvis du spørger 10 forskellige mennesker om, hvad der skal til for at skabe tillid, så får du 10 forskellige svar. Det, alle 10 forskellige svar prøver at sige, er, at for at skabe tillid, skal der frigives nogle gode mængder oxytocin i hjernen. Det sker ved fysisk kontakt, øjenkontakt, måden du taler på, og udtrykket i dit ansigt. Det er derfor du kan opnå tillid til receptionisten hurtigere end du kan til et brand.

Oxytocin giver en fællesskabsfølelse.

Du ved, når der er en skildring mellem ”dem og os”. 1 point til MØ, for det er netop de muligheder hun åbner, når hun skaber sit eget univers.

Oxytocin frigives, når du tænker på en, du holder rigtig meget af.

1 point til MØ. Den største MØ-fan (vi snakker believers-niveau) vil reagere når de ser den krusedulle, som MØ har efterladt til dem i løbet af natten.

Oxytocin frigives ved brug af sociale medier.

1 point til MØ. Vi har for længst pakket den gamle tankegang om, at relationer kun kan skabes offline, væk. Helt væk. Langt væk. Folk har internetkærester og bliver gift uden at have set hinanden udenfor de virtuelle rammer. De er ikke skøre, de er oxytocin-stimulerede. Ligesom du er, når du forelsker dig en tirsdag aften på den lokale bodega.

Så der er fordele og udfordringer for MØ x Microsoft-kærlighedsscenacen.
Hvis du vil have min bitre ærlige mening, så er det ikke den slags kærlig der består. Måske vil MØs kreative univers med sine fans også krakkelere, i mængden af trolls. Men et uundgåeligt udfald vil være relationer, Mellem MØ og hendes fans. Og vi bør alle kigge med på sidelinjen – især os, der arbejder med at skabe relationer mellem brand og menneske. For det MØ gør lige nu, er ikke så langt væk fra de communities mange brands jonglerer med. Så tag ved lære. Meld dig ind i universet, kig med på sidelinjen. Det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre.

Kom med, fellow social media-menneske: http://aka.ms/MOxsurface