Kære brand. Adblock er din bedste ven.

“Nej de er ej! De blokerer mine smukke reklamer fra at nå ud til mine kunder!”

Nej, de gør ej.
De blokerer din ufattelig traditionelle og ineffektive push-markedsføring.
De gør (markedsførings)verden et bedre sted.
De tvinger dig til at tænke i nye baner, og det er sundt. Især hvis du kan tænke længere end “Hvilket værktøj skal jeg NU prøve for at slippe igennem adblockerne?!”.

Nu siger jeg lige et par ord om adblock og din målgruppe. Især målgruppen vi kalder Millennials. 18-35-årige.

Push-reklamer er som et dårligt crush

Push-reklamer (bannerannoncer og alt andet en adblock frelser brugerne fra) var engang den nye dreng i klassen. Den dreng, der var meget ekstrovert, meget in-your-face, meget offensiv. Og når man er vant til stille drenge, så var den nye dreng lidt spændende og ret forvirrende. Han formåede ligesom at fange ens opmærksomhed og hans in-your-face-attitude tvang dig til at tage stilling til ham.

Push-reklamer tvang engang brugerne til at tage stilling til brandet eller det gode tilbud. Men det har mistet sin effekt.

Med tiden blev man vant til den nye dreng: Frembrusende, opmærksomhedskrævende og altid in-your-face larmende. Og med tiden lærte man at overhøre ham. Man lærte at abstrahere fra larmen. Det er præcis det samme med push-reklamer og bannerannoncer.

Langt de fleste af os er efterhånden “opvokset” med, eller blevet utrolig vant til, push-salg på enhver skærm vi tænder. Vi undgår det hverken på vores TV, tablet, computer eller smartphone. Endda busstoppestedet, skærmen i S-toget, reklamesøjlerne på stationen. Hvis der er en skærm, så er der også push-salg.

De har været der i over 20 år. I over 20 år har dårligt push-salg afbrudt vores online flow, online brugeroplevelse. Det får mig til at tænke, at alle de her pop-ups må være enhver UX’ers værste mareridt (men hvad ved jeg – UX er en af de ting jeg sjældent skal kloge mig på).

Hvis du afbryder mig, ignorerer jeg dig

Efter +25 år har jeg da lært at sætte et filter op i selskab med, blandt andet, min mor. Når først man får åbnet Pandoras Æske, så er mor ikke til at stoppe – så vi sætter et filter op. Vi lærer at svare uden at høre efter. Og 9 ud af 10 gange rammer man plet med et “mmh, ja”.

Det er præcis det samme der er sket efter et 20 års tvunget ægteskab til push-salg. Vi ser push-reklamen, vi bliver irriterede over at den ødelægger vores brugeroplevelse, vi ignorerer den og glemmer den.

Jeg kan ikke huske hvad den sidste push-reklame, jeg så, reklamerede for – men jeg kan huske at den var pisseirriterende. 

Men vi lever alligevel i en verden, hvor brands stadig er af den opfattelse, at den eneste måde, man fanger brugerne, er ved at afbryde deres online brugeroplevelse.

Så mødte vi Adblock, og vi blev forelskede. Nu er han vores ikke-hemmelige elsker.

Den eneste grund til at vi holder Adblock fra dig er, at du bare finder en måde at trænge igennem hans block-funktion. Og det virker indtil vi finder en ny adblocker, og du finder en ny måde at trænge igennem. Det er en gammel, kedelig dans, ikke?

Lykken er… udvikling!

Altså, den slags udvikling hvor du indser, at den eneste måde du vinder over Adblock, og vinder vores hjerter, er ved at være The Bigger Man.

Brugere vil selv vælge indhold. De vil have det, der er relevant for dem. Faktisk er det hele 60% af Millennials, der virkelig bliver glade, når de får lov til selv at vælge hvilket indhold de vil se.

Brugerne vil ikke have annoncer – de vil have video, artikler & indhold (content). De vil personliggøre deres feed, ligesom de gør på Facebook. Det er den eneste måde man slipper for Tante Odas katteopdateringer. Det er den eneste måde man sikrer, at man får feedet fyldt op med relevant indhold. På præcis samme måde vil brugerne have lov til at vælge hvilke promo-e-mails og annoncer de får smidt i hovedet.

Tag den energi, du bruger på push-content, og brug den i stedet på dialog (jeg sagde dialog, ikke monolog!). Enhver Millennials-undersøgelse vil fortælle dig, at direkte og ærlig dialog er vejen frem. Brugere vil have autencitet, valg og kontrol.

‘Autencitet’ giver du dem gennem ærlig og direkte dialog. ‘Ærlig’ betyder blandt andet at du indrømmer en fuck-up. ‘Direkte’ betyder, at du ikke er bange for at bruge tid på at snakke med én bruger af gangen. Hvis Spies med snart 115.000 brugere (facebook-fans) kan bruge tid på den enkelte, så kan du sgu også.

‘Valg’ og ‘kontrol’ er, blandt andet, at lade dem skræddersy det indhold de får fra dig. Hos Bolius har vi (heldigvis) tema-inddelt vores nyhedsbreve, så dem der giver en fuck for haven får ikke skyggen af have-nyheder i deres indbakke, og dem der giver en fuck for vedligeholdelse får ikke skyggen af vedligeholdelses-tips i indbakken (og ja, mine boligfagtermer trænger til at blive finpudsede).

Brugerne bruger mere tid på dit brand, end du tror.

Den generation af brugere, som langt de fleste af os, som brands, skal forholde os til, er den generation der har største skepsis og mindst tiltro til brands, nogensinde.

Og det er jo ikke fordi de hader os – de er uden tvivl også den generation der bruger mest tid på vores brands, nogensinde. Inden brugerne trykker på købeknappen har de i gennemsnit været igennem 10 informationskilder. 10 kilder, der siger noget om dit brand og produkter.

Brugerne har aldrig være mere aktive ift. at opsøge brands og produkter. Brugerne ved mere om brands end nogensinde før.
Ingen bannerannonce kan overtale dem til at trykke på købeknappen. Din bannerannonce kan højst irritere dem, og måske – hvis du er heldig – overtale dem til at google dit brand/produkt, og indlede en overvejelsesprocess om hvorvidt de kan li’ dit brand, stoler på dit brand, har adgang til andre & bedre alternativer end dit brand osv.

En annonce som man selv vælger at se er langt mere effektivt end en annonce der afbryder deres online brugeroplevelse.
Især hvis annoncen dukker op når brugerne har opsøgt den, og især hvis den kommer i form af direkte, ærlig og autentisk dialog.