Til digital markedsføring var et af mine budskaber, at den strategiske pointe med at aktivere dopamin i hovedet hos dine kunder, og dermed give dem den gode belønningsfølelse, er, at de vil associere dit brand med den gode følelse, for dit brand var årsagsgivende. Og gode følelser betyder gode relationer.

Og så faldt jeg over en artikel, der handlede om noget helt andet, men alligevel understreger netop min pointe.

Vi vender tilbage til den gode følelse

Artiklen præsenterede en række nye resultater fra et neurostudie. Studiet havde undersøgt hvorfor vi spiser så mange søde sager. Man havde, kort fortalt, fundet ud af, at hjernen simpelthen skaber gode minder når vi spiser søde sager. Den søde smag er en naturlig craving for mennesket, og når hjernen lagrer et minde der siger “den her søde sag var sgu en rar oplevelse; det kunne vi godt lide”, så er det netop det minde der bliver aktiveret hver gang du ser en Toms Guldbar. Og det er her din hjerne hvisker dig i øret og siger: “Hey du, den der Toms Guldbar vil give dig en rigtig god følelse. Jeg ved det, for jeg husker hvor meget du nød den sidste chokoladebar du spiste.”

Det er, groft skåret, det samme der sker med – eksempelvis – ludomaner. De trykker på knapperne på spillemaskinen, fordi mindet om den store gevinst de fik for 7.000 spilforsøg siden er solidt plantet i deres hukommelse. Deres minde om den fantastisk gode følelse overdøver enhver rationel tanke om alle de gange de taber spillet. 

Min pointe: Dit brand skal gøre det samme. Du skal give dine kunder den gode følelse for at deres hjerner lagrer et positivt minde om sidste gang kunden var i interaktion med dit brand. Sidst jeg var i kontakt med Telmore gik det hele som smurt, så nu har min hjerne lagret et godt minde, så jeg tænker: “Mmmh, Telmore – de gode, rare mennesker”. Det gode mine er årsagen til at jeg gladeligt betaler min regning for et telefonnummer, som jeg faktisk ikke bruger mere. Men det gør ikke noget. Jeg vil gerne betale min Telmore-regning selvom jeg egentlig ikke bruger deres service lige p.t. Og det vil jeg gerne, fordi min hjerne fortæller mig, at det er rart at være i kontakt med Telmore (og det lille bitte SIM-kort er mit sidste kontaktpunkt til Telmore). 

Nej, det giver ikke mening. Men det gør det alligevel.

Mennesker skaber relationer gennem følelser

Hvis jeg en dag skulle have et mantra, skulle det være ovenstående. Jeg har sagt det så mange gange, men slet ikke nok. Følelser er årsagen til alt vi gør, i bund og grund. Du ville ikke læse denne blog hvis du havde et dårligt minde om et tidligere indlæg eller om mig.

Der er masser af ting vi ikke gør, fordi vores hjerne har lagret oplevelsen som et dårligt minde. Min ven brugte engang en hel dag fanget i en elevator, så nu tager han aldrig med elevator. Han kravler hellere op af brandstigen til 16. sal.

Men der er, som nævnt, også mange ting vi gør, fordi vores hjerne fortæller os at det er en rar ting. 

Så hvordan kan dit brand bruge gode følelser til at skabe gode relationer?

Du kan starte med at fylde folks hoveder med dopamin, serotonin og/eller oxytocin. Og ja-ja, det er da nemt at sige. Men hvis du er skeptikeren, der ikke er overbevist om effekten af en neurostrategisk tilgang til sociale medier, så har du her svaret. Vi vender tilbage til det, vores hjerne har lagret i bunken mærket med ‘Gode minder’. Det kan ikke engang du benægte. 

Og nej, det er ikke en skid rationelt, at vores hjerne kan overtale os til alverdens ting med ét eneste, tyndt argument der hedder: “…men det føles godt”.
I ingen anden kontekst er det et acceptabelt argument. “Jamen Anita, hvorfor skal vi bruge 60.000 på en SoMe-kampagne?”, “Fordi det føles godt.” Nej, vel? Men sådan er hjernen nu engang. Vi har ingen kontrol over stimuli-respons.

…det betyder til gengæld også, at alle andre heller ikke har kontrol over deres hjerner, og det kan vi (brands) jo ligeså godt bruge til vores fordel. Ligesom jeg smed en masse hundehvalpe og kattekillinger på mit sidste slide til #DM15dk fordi det fylder folks hoveder med oxytocin og får dem til at give mig bedre evalueringer (study says)… ;)

De gode følelser kommer, når vi tænker oxytocin ind i vores budskaber.

De gode følelser kommer, når alt du siger og gør handler om at hjælpe kunden i mål – og få belønningsfølelsen.

De gode følelser kommer, når du siger tak til dine kunder. Oprigtigt tak.

 

Det var, som sagt, en af mine pointer til Digital Markedsføring ’15. Nu gik det bare op for mig, at jeg slet ikke uddybede den nok. :)