Der er fare for, at jeg i det følgende bliver en kende generaliserende. Det er ikke hensigten – det er bare min oprigtige opfattelse, at 99.99% af alle social medie-medarbejdere i landets virksomheder bruger alt for meget tid på at retfærdiggøre for sociale mediers eksistens og prioritering i virksomheden.

Sociale medier er inviteret indenfor, men er ikke rigtig inde i varmen…

Jeg oplever det når jeg taler med branchekollegaer, når jeg underviser social medie-medarbejdere og når jeg taler med ledere i diverse organisationer: Nok er danske virksomheder begyndt at indse, at de ikke kan slippe afsted med at ignorere de sociale medier som en del af virksomhedens platforme. Men vejen fra accept til prioritering er tilsyneladende lang.

Social medie-medarbejderen bruger alt for meget tid i hverdagen på at retfærdiggøre overfor ledelsen og kollegaer, at de sociale platforme er værdiskabende og nødvendige at prioritere. Alt for mange af mine branche-kollegaer er sat til at skabe mirakler med platforme, som de ikke kan dedikere en hel fuldtidsstilling til (for kan det virkelig være rigtigt, at man skal betale en medarbejder for at bruge 40 timer om ugen på sociale medier?) og til tider heller ikke har et budget til (eller også har de et meget sparet budget).

Siden hvornår er virksomheder stoppet med at bruge penge på markedsføring? Ja, markedsføring har skiftet fra traditionelle platforme til de sociale medier – men hvorfor betyder det, at man pludselig ikke bruger penge på det? Hvorfor betyder det, at markedsføringsbudgettet skal skæres fra 100K til 20K? Og hvorfor bliver det pludselig negligeret at have en fuldtidsmedarbejder på opgaven?

JA, jeg skærer over én kam. Alle organisationer er forskellige – nogle steder har man masser af SoMe-medarbejdere, men budgettet er skåret, og andre steder vil det være omvendt. Et tredje steder begge faktorer skårede, og et fjerde sted lever de i syvende himmel med de perfekte forhold for en SoMe-medarbejder.

Hvordan det end ser ud i din organisation, så kan du nok nikke genkendende til, at man til tider bruger mere tid på at argumentere for at sociale medier skal tages alvorligt. Tid, man i stedet kunne bruge på at gøre sit arbejde og skabe endnu flere resultater.

Så hvordan overbeviser du ledelsen om, at din SoMe-afdeling skal have 10K mere om måneden? Hvordan inddrager du resten af organisationen, så du kan vise dem værdien af sociale medier – i stedet for bare at tale om den? Strategi er svaret. Ikke din facebook-strategi, snapchat-strategi og LinkedIn-strategi. Din hemmelige strategi.

 

Den hemmelige strategi bag sociale medier

Vores mål for den hemmelige strategi er, at vi i fremtiden kan bruge mere tid på at arbejde med sociale medier og mindre tid på at retfærdiggøre for arbejdet.

Målet er, at du til næste møde ikke skal bruge ti minutter på at redegøre for, at der skal undertekster på alle facebook-videoer.
Målet er, at du aldrig igen skal høre ordene “Men giver det virkelig mening at sætte så mange ressourcer af til sociale medier?”.
Aldrig igen skal du overhøre en kollega sige: “Jeg ved virkelig ikke hvad vi får ud af alt det dér social medie-halløj”.

Der er mange strategiske taktikker, du kan bruge. Jeg vil dele to strategier med dig. Det er to strategier som du skal bruge dagligt. Du skal tænke dem ind i enhver handling, for at det giver pote. Du skal bruge dem så meget, at du får kvalme af at høre dig selv trække på strategierne. Okay? Fedt!

1. Hvordan kan sociale medier gøre arbejdet nemmere for din kollega?

Alle har travlt. Så travlt. Ih, travlt! Vi kan aldrig nå alt det, vi skal. Din kollegas indbakke er aldrig tom, der er altid en opgave for meget, og der er aldrig tid til de ideer og projekter som din kollega brænder for at prøve af. Og nu kommer du og beder din kollega om at sætte sig ind i, forstå, OG bruge sociale medier? Du må være bindegal! Kan du ikke se, at din kollega har for få timer i døgnet som det er? Du kan lige vove på, at smide endnu en arbejdsopgave på skrivebordet!

Strategien er, at du kun kan få dine kollegaer til at forstå, sætte sig ind i, og bruge sociale medier, hvis det gør hverdagen nemmere for din kollega. Så du skal knække koden til, hvordan sociale medier kan bidrage til din kollegas hverdag. Det gør du med tilgangen “what’s in it for me?” (altså, what’s in it for din kollega, ikke dig).

Er din kollega ansvarlig for at skaffe leads til virksomheden? Måske kan LinkedIn være et bidragende værktøj, der vil gøre det lettere for din kollega at udføre sit arbejde. Måske er din kollega ekspert i noget, og skal på en eller anden måde formidle sin ekspertviden til verden? Vi ved begge to, at det vrimler med journalister på Twitter – måske kan let, daglig twitter-aktivitet gøre det lettere for din kollega at komme i kontakt med medier og journalister, og derved bidrage til at din kollega får fanget mediernes opmærksomhed. Det kan også være, at din kollega er backend-udvikler. Så er der garantrisset en facebook-gruppe for hardcore udviklere, der ikke tøver med at hjælpe hinanden når koden er knækket. Det ville gøre det lettere for din kollega at finde fejlen og dermed bidrage til at han kan overholde sine deadlines.

Nu lader vi lige som om, at ingen af mine kollegaer læser med. Uanset om jeg er i møde, eller står i kantinen og overhører en kollega: Hver gang jeg hører en kollega stå med en udfordring, overvejer jeg en gang eller to, om sociale medier på nogen måde kan hjælpe min kollega. For hver gang jeg kan gøre sociale medier til løsningen på en kollegas problemer, vinder jeg et karmapoint. For hver gang sociale medier kan bidrage til min kollegas arbejdsopgaver bliver 27 kattekillinger genoplivet.

Din og min værktøjskasse er fyldt op med sociale medier. Så når vores redaktion mangler en case til en artikel, så foreslår jeg min kollega at vi prøver at finde en case gennem SoMe. For når vi så finder en case, eksempelvis via Facebook, så ser min kollega at sociale medier rent faktisk kan være et nyttigt værktøj der bidrager og gør hans arbejde lettere.

Når en af vores fageksperter skal ud over medierampen, så skal jeg være den første til at tilbyde min hjælp. Så må jeg bevise at Twitter er den korteste vej til at komme i kontakt med journalister og medier, så jeg senere kan give min kollega et Twitter-kursus, så hun selv kan promovere sig og tweete sig til kontakt med journalisterne.

Så næste gang du hører en kollega med en problemstilling skal du tænke: Hvordan kan jeg bruge sociale medier til at løse min kollegas problem? Vi skal simpelthen holde op med at snakke om hvad sociale medier kan, og begynde at vise det.

 

2. Hvordan bidrager sociale medier til virksomheden?

Hvis du spørger din kollega – ham der sidder i en anden afdeling – hvad sociale medier egentlig gør for organisationen, så er der ret stor chance for, at din kollega får store øjne, en måbende mund og fremsnøvler et tøvende: “Jamenehmm…….”.

Dine kollegaer ved godt, at sociale medier bliver brugt. De ved ikke helt hvad eller hvordan, og de formoder sikkert bare at det bidrager på en eller anden måde – ellers ville virksomheden jo ikke bruge ressourcer på det. Men de har ikke den fjerneste idé om, hvad du egentlig sidder og laver – helt praktisk. Det tager fem minutter at lave ét facebookopslag – hvad bruger du de resterende 39 timer og 55 minutter på…?

Du skal vise dine kollegaer hvad sociale medier bidrager med. Ikke hvordan; de er fløjtende ligeglade med om du bruger Falcon, Hootsuite eller AgoraPulse. Men hvad gør de der sociale medier?

Der er flere måder at gøre det på. Du kan kopiere Den Venlig Væg, som jeg har sat op i Bolius.

Det er egentlig bare en overspringshandling, der går ud på at printe nogle af de kommentarer, inputs og samtaler vi har med brugerne. De bliver klippet ud og hængt op på en magnettavle, som en daglig synliggørele af det arbejde sociale medier bidrager til. 

Du kan også gøre noget andet: Holde oplæg.
Hver første mandag i måneden hiver jeg min kollega med op foran resten af vores kollegaer, og så præsenterer vi de kvalitative resultater og succeser fra den foregående måned (hos os bliver de kvantitative data fremlagt hver mandag morgen, men hvis de ikke gør det hos dig, er det nok fint at få med). 

Her får vores kollegaer mulighed for at se den dialog som vi fik skabt med en Instagram-takeover, de kan se hvilken type indhold og emner der engagerer vores brugere mest, de får en forståelse for hvilket type indhold der virker på sociale medier, de ser hvordan vi har hjulpet en boligejer gennem en twitter-dialog – og meget andet. 

De får kort fortalt konkrete cases fra hver enkelt platform. Det gør det meget nemmere for dem at forstå, hvordan sociale medier helt konkret bidrager til organisationens arbejde. De ser hvad vi kan med sociale medier, som vi ikke kan med andre platforme. 

Det er lidt ligesom når maleren viser dig en farveprøve, i stedet for at fortælle dig at farven er ‘himmelhavsdybblå’. 

Det handler om dagligt at tydeliggøre værdien af sociale medier. Det handler om at gøre dit arbejde med sociale medier uundværlig for hele organisationen. Disse to råd er kun de spæde skridt. Der skal mere til, i jagten på at bevise værdien og uundværligheden i de sociale medier. Det vil helt sikkert hjælpe til, at du i fremtiden skal bruge meget mindre tid på at argumentere og overbevise dine kollegaer og ledelse om X og Y. 

Og hvordan du bygger videre på flere strategiske indsatser, det vil jeg lade være helt op til dig og din unikke organisation.