Hvor ofte ser vi ikke opslag fra virksomheder der sulter efter dialog? Der, på skriftlig facon, ligger på sine blødende knæ og tigger modtageren om at give en kommentar på opslaget?

Skriv din mening i kommentarfeltet! Giv os dine inputs! Tag en ven! Tag din kat! Tag hvad-som-helst!

via GIPHY

De fleste virksomheder har jo KPI’er bag sin social medie-strategi, og hvis du tilføjer facebooks algoritme og chancen for at nå bredere ud hvis folk kommenterer, så har du den korte genvej til grønne tal på KPI-arket.

Men det virker aldrig rigtig, vel? Det er noget ynkeligt over virksomheder der tigger sig til kommentarer. Sådan behøves det heldigvis ikke være! For hvis du kigger ind i hjernen på folk, så finder du en knap der er værd at tænde…

Kom i digital dialog med neuromarketing

Det her er ét råd fra den store neuromarketinghåndbog. Kilden er dopamin. Ja, endnu engang. Lad mig fortælle en historie…

Dopamin er kilden til al afhængighed. Det har jeg skrevet om før, men hvis du trænger til en genopfrisker finder du den her. Dopamin er det, der gør at vi når i mål med en handling. For enden af dopamin-tunnellen aktiveres hjernens belønningscenter og giver os en – nåja – belønningsfølelse. Den kan vi godt li’ – faktisk er vi så vilde med den, at vi falder i afhængighedens rendesten hvis vi får for meget af den.

Én handling der stimulerer dopaminreceptorerne (frigiver dopamin) er at tale om os selv.

Det alene er årsagen til, at 80% af alt vi formidler på sociale medier handler om os selv. Sociale medier er et meta-univers for os. Offline er det 30-40% af det vi formidler der handler om os selv.

Så hvorfor bruger vi 80% af vores SoMe-tid på at snakke om os selv? Uden at køre af sporet for indlæggets formål, så er det fordi vi som sociale dyr har en naturlig drift for at formidle vores identitet for andre, fordi vi søger at passe ind i flokken.

Tyg lidt på dén.

Fun fact til din markedsføring

Så hvad har det med din markedsføring at gøre? Kun alt. Især hvis du halter bagefter med at få folk i snak og nå dine dialog-KPI’er.

Frem for at lave et ‘mig-mig-mig’-opslag som det her:

‘Juhuu, se os! Vi fik 26 medarbejdere til at like vores opdatering.’

Så lav et der handler om ‘dig-dig-dig’. Altså, ikke dig. Modtageren. 

Få vinklet indholdet over på modtageren og læg op til, at din modtager kan formidle en masse om sig selv. Formålet er at få dem til at snakke om sig selv, fordi hjernen belønner os for at snakke om os selv. 

Og ved du hvad det bedste er? 
Hvis vores hjerner ved, at der er en modtager – altså en der sidder og lytter og vurderer – når vi snakket om os selv, så bliver der frigivet endnu mere dopamin. Det betyder naturligvis, at din vigtigste opfølgningsopgave er, at være et pragteksemplar af en community manager. Du skal svare, interagere og interessere dig for brugerne – ligesom de interesserer sig for dig og din virksomhed. 

 

 

I kan måske endda lave nyt content på baggrund af modtagerens dopamin-frigivende snakkeri.
…som vi gjorde med dette opslag:

 

…der senere blev til denne artikel: Læsernes juletræ.

 

Så husk! Det handler ikke om dig. Det handler om din modtager. Uanset hvilket content du vil have dem til at interagere med, så kan du altid få det til at handle om din modtager.

Du gør det sikkert allerede ubevidst fra tid til anden… scroll dit arbejde igennem og se efter. Nu ved du i hvert fald, hvor du skal starte. :)