Hvis man giver det en tanke eller to, så er der pludselig mange sidestillinger mellem et community og børn: De tager ikke højde for din døgnrytme, de kræver din opmærksomhed 24 timer i døgnet, de tager før de giver (og ofte mere end de giver) – og jeg kunne blive ved.

Og præcis ligesom med børn, så skal dit community opdrages. Så spørgsmålet er: Er du den opmærksomme forældertil det artige barn?

Opdrag det perfekte community

Tanken har ulmet hos mig længe – det her med at opdrage sit community. En dag blev jeg (positivt) overrasket over Bolius’ communitys respons og reaktioner på et opslag, og det gik op for mig, at communitiet jo blot reagerede med den respons som vi ofte udtrykker et ønske for. 

Ærligt talt, så er vi liderlige for brugergenereret indhold på kontoret. Helt oprigtigt er vi vilde med at få billeder fra brugernes hverdag, og vi er ikke bange for at opfordre dem til at vise os deres have, opvaskemaskine og 80’er-køkken. Vi suger deres husholdningstips til os. 

Det er en adfærd har vi opfordret til i lang tid, og måske mere konsistent i det seneste års tid. Vi har nu flere artikler, der indlejrer brugernes indhold, inputs og kommentarer. Brugerne skal være en del af vores identitet, for at det hele går op i en højere enhed. Vi er boligejernes videncenter, så de skal dæleme også føle, at de har ejerskab over biksen. Og sociale medier er bare den mest direkte måde at inddrage brugerne og give dem ejerskab.

Så det betyder, at vores brugere nu sender billeder af alverdens ting, uanset om vi beder om det eller ej. Vi kan lave en ’sådan folder du plastiskposer’-video, og vores brugere byder ind med deres egne how to-videoer og metoder.

Det er skønt. Og et fedt resultat af en, fra vores side, lettere ubevidst handling.

3 tips til opdragelse

Det gjorde mig opmærksom på hvordan vi opdrager vores community. For det er jo egentlig en skøn tanke, at man kan opdrage sit community! Og hvis man havde et mere bevidst fokus på det i hverdagen, ville man måske ende med noget nær det perfekte community…

Et par læringer var følgende:

  • Hav et formål. Du må gøre det meget klart for dig selv – og dit Social Team – hvad I vil med communitiet.
    Hvor meget ejerskab skal brugerne have? Hvor meget tør I lade dem få indflydelse på virksomheden? Hvor mange ressourcer har I til at interagere med dem, og lære dem at kende? Hvordan inddrager I dem? I hvor høj grad vil I inddrage dem? Og hvis I vælger at inddrage dem i høj grad; hvordan vil I sørge for at bruge deres aktivitet til noget konkret, så I ikke bare spilder deres tid?

  • Vær konsistente. Vi har som nævnt været konsistente i et år – og sandsynligvis mere end det. Vi vidste, at vi gerne ville bruge brugerne som cases. En boligreportage hos Hr. & fru Danmark var ligeså god som en boligreportage hos kendisparret. Og så laver vi indhold for brugerne, og ingen ved bedre om indholdet er relevant for brugerne, end brugerne.

    Så sæt et mål og hold ved det, i lang tid. Hvis du vil have billeder fra brugerne må du bede om det – ofte. I lang tid vil de lade dig hænge, og der kan sikkert gå lang tid inden nogen bryder tavsheden og giver dig et billede. Men er du konsistent nok, så vil du ende med få billeder uden at skulle bede om dem.

  • Byd ikke op til tango, hvis du kun kan danse vals. Lad være med at spilde dine brugeres tid!
    Intet er mere træls, end en virksomhed der virker interesseret, men som ikke er responsiv, i dialog eller gør noget så simpelt som at sige ’tak’. Lad være med at give indtrykket af, at du har tænkt dig at indgå i en dialog med dine brugere, hvis du ikke har ressourcer til at læse og svare på brugerens kommentarer.

    Det er ligeså tarveligt, som at lade nogen hænge i en highfive.

    Hvis du alene udgør Social Teamet i virksomheden –som en anden ’one man army’ – så vær realistisk overfor dig selv. Det er fedt, hvis brugernes er så stor en prioritet for dig, at du gerne bruger dine aftner og weekender på at gå i dialog med dem. Men husk, at det ikke er et valg du tager for en måneds tid eller to. Det handler også om konsistens, og din stilling er hvad du gør den til. Dit community – og muligvis din chef – kan hurtigt blive forvent, så når først de er blevet vant til dialogen er det et tab at miste den igen. Lov ikke mere, end du kan holde (hverken overfor dig selv eller andre).

 

Så ved nærmere eftertanke: Opdrager du dit community, bevidst eller ubevidst?

Imens du tænker, vil jeg tulle over i mit filosofiske hjørne og tænke lidt over hvilket community jeg ønsker mig om 10 år – så har jeg nemlig noget at arbejde hen imod…