Dagens 5 bedste takeaways fra Social Media Week i London er klar til dig. Indsamlet, velovervejet og skrevet af Nanna Elming, Lars Østergaard og Anita Lykke Klausen.
Vi er til #SMWLDN fra d. 13. til og med d. 16. september 2016. Vi leverer takeaways til jer hver dag, og I finder dem ved at holde øje med vores twitterprofiler.

Dag 1 i London er fløjet afsted. Programmet har været tæt pakket med oplæg fra 8 morgen til 8 aften. De 5 absolut bedste takeaways vi tog med os, får I her. Dagen har haft fokus på kreativitet, employee advocacy, UGC og storytelling.

 

1. Employee advocacy: Giv medarbejderen indhold og rammer

Initiativet til at kickstarte employee advocacy i virksomheden kan ikke stå alene. Selv hvis medarbejderne gerne vil være ambassadør for virksomheden, skal vi social media-nørder ikke være for hurtige – vi skal huske, at der er en mulighed for, at medarbejderne faktisk ikke kan være ambassadører. Det er ret sandsynligt, at medarbejdere, der ikke arbejder med sociale medier ikke ved, hvad de skal dele, hvor og hvornår.

Derfor var et godt råd at give medarbejderne indhold at dele. Og endnu bedre: Opstille rammer for medarbejderne, som skaber et deleværdigt øjeblik. Et konkret eksempel var en virksomhed, der havde overrasket medarbejderne med at holde Zombie Selfie Day. Medarbejderne blev klædt ud som zombier, og der var en præmie for den bedste selfie. Det skabte rammer, og dermed øjeblikke, som medarbejderne kunne dele.

 

2. Employee advocacy: Gulerod frem for pisk

En tidlig morgenpointe handlede om, hvorfor det er vigtigt at sikre en god kultur i sin virksomhed, før man søsætter et employee advocacy program. Et spørgsmål fra salen gik på, hvordan man håndterer negative historier fra medarbejderne. Først blev social media politikker og straf for negative historier fremhævet som en mulighed af den ene oplægsholder.

Heldigvis tilføjede den anden oplægsholder, at man i stedet kunne vende blikket indad og arbejde med kulturen; du skal sikre, at din virksomhed er et “happy home” – for glade medarbejdere sikrer gode historier.

 

3. Storytelling: Autentisk indhold

Næste gang du sætter dig i produktions-mode, så sæt dig for vane at bruge denne regel: Dit indhold skal være så autentisk ift. brandet, at dine brugere ikke kan se det andre steder. Hvis indholdet er lavet eller kunne findes hos andre brands, så skal du ikke lave det. Autentisk og unikt indhold er krævende, men giver dine brugere en bedre og mere unik oplevelse.

For tænk sådan her; hvis dit indhold alligevel kan findes andre steder, så bidrager du blot til mere støj i brugernes feed, og du trænger ikke gennem den tykke mur af information, der i forvejen eksisterer. Ergo, du spilder din og brugernes tid.

 

4. UGC: Real-time – grib bolden før det er for sent

UGC (User Generated Content), eller, sagt på godt dansk, brugerskabt indhold,er det indhold, som brugerne producerer rundt om vores brand.

Typisk ser man, at virksomheder griber indholdet, når først det har peaket. Når det har fået det antal likes, det kan få, og når virksomheden er blevet gjort opmærksom på det via sine brugere eller alarmsystemer – men så er det jo allerede for sent.

Derfor er pointen, at distributionen af brugerskabt indhold skal ske real-time, så man ikke halter efter som brand. Et tabt momentum betyder tabt engagement. Det betyder, at man skal sætte rammer og arbejdsgange op for, hvordan indholdet identificeres, reproduceres og repostes inden for en relativt kort tidsramme – inden andre har grebet bolden.

 

5. Kreativitet: Manage bias

Når vi snakker om kreativitet, kan det være svært at sætte standarder, rammer og faste arbejdsgange, men der er dog alligevel visse pointer der er værd at gemme i baghovedet. Én af de pointer er, at man sætter sig i en bedre situation i den kreative proces, når man er klar over, hvor ens såkaldte bias er.

Eksempel: Du får en super god idé. Men du er også så klog, at du ved, at du skal have hele teamet med ind over idéen, før den rent faktisk udvikles til et stykke indhold – og det kan være altafgørende for processen (og om idéen kommer ud at leve), hvornår du trækker dine medarbejder ind over idéen. Derfor er det vigtigt at kende sine kollegaer, de områder hvor de kan bidrage både på godt og ondt, og i hvilket omfang de skal inddrages i den kreative proces.

Kort sagt: Kend dine kollegaer og tænk grundigt over hvor og hvornår, de skal være en del af den kreative proces.

 

I morgen har vi endnu et langt og spændende program – og vi lover, at vi vender tilbage med dagens bedste takeaways.

Cheers!